Fietstocht 95 km met beklimming van Consuma en Vallombrosa

Deze Fietstocht van 95 km is enkel weggelegd voor de geoefende fietser want je klimt maar liefst 31 km in totaal waarbij je meer dan 2000 hoogtemeters aflegt. Je dient de beklimmingen van de Passo della Consuma en van de Vallombrosa te overwinnen, beiden met de top boven de 1000 meter.

Route – info

Passo della Consuma en Vallombrosa

Totale afstand: 95 km
Hoogtemeters: 2045 m
Kenmerken: Bergachtig
Rustmogelijkheden: Consuma, Pelago, Saltino, Reggello, Castelfranco di Sopra

Download route > download formaat gpx

Beklimmingen

Hoogteverschil: 720 m

Route beschrijving

route Consuma en Vallombrosa

Je kan vanuit verschillende plaatsen deze route starten, wij kozen als vertrekplaats Matassino nabij Figline Valdarno, omdat je van daaruit een redelijk vlakke aanloop hebt naar Pontassieve waar de beklimming van de Passo della Consuma start. Vanuit Matassino volg je de SR 96 richting Pontassieve waarbij je Incisa in Valdarno, Leccio, San Ellero en andere kleine dorpjes passeert. Net voor Pontassieve sla je rechts in waardoor je op de SR 70 della Consuma terechtkomt.

Hier begint de weg onmiddellijk te stijgen met een maximum stijgingspercentage van 8% met even later zelfs een stuk van 10%. Na ongeveer 9 km klimmen krijg je een gedeelte van 3 km waarbij de stijgingspercentages nooit de 4% overschrijden. Hier kun je dus even op adem komen en een tandje groter rijden. Daarna volgen terug 2 kilometers met een stijging van rond de 10%. Nu wordt het terug redelijk vlak maar de laatste kilometer is nog hard met een maximum percentage van 11%.

De abdij van Vallombrosa

Je keert 180 graden om en daalt af  richting Pontassieve langs dezelfde weg. Enkele kilometers vóór Pontassieve draai je af naar links richting Pelago, eerst daalt de straat nog lichtjes maar daarna is het klimmen tot aan Vallombrosa. Het is heerlijk fietsen temidden van de olijfbomen en wijngaarden die deze streek kenmerken. Vanaf Tosi, na ongeveer 10 km, verandert het landschap in bosgebied en begint de echte klim. Na 1 km komt het zwaarste stuk en daalt het stijgingspercentage niet onder de 12% over een afstand van ongeveer 1 km.

Na ongeveer 5,6 km klimmen vanuit Tosi zie je eindelijk de abdij van Vallombrosa opdoemen en bereik je de top. Het moeilijkste gedeelte heb je nu achter de rug, je bent hier echter nog niet op het hoogste punt. Daarvoor moet je nog 1 km verder naar het ooit mondaine Saltino waar nog steeds veel hotels aanwezig zijn die verwijzen naar de periode van glorie die dit bergdorpje kende tot aan de jaren 80.

Hotel in Saltino op top Vallombrosa

Vanuit Saltino is het nu bijna constant dalen tot aan Faella. Het eerste gedeelte tot aan Pietrapiana is het mooiste, gedurende bijna 7 km krijg je hier een brede weg met lange stroken en kom je bijna geen auto’s tegen. In Pietrapiana sla je links af richting Reggello waar je naar links afslaat en na ongeveer 200 meter naar rechts rijdt, het brugje over steekt en rechts in de prachtige via Setteponti terechtkomt. Nu rijd je op één van de oudste straatjes van de Valdarno dat teruggaat tot de Romeinse periode en dat zich slingert tussen olijfbomen.

In Castelfranco di Sopra staat je nog een korte steile afdaling te wachten van ongeveer 1 km tot aan een splitsing waar je rechts aanhoudt en terecht komt in een onverlichte tunnel. Let dus goed op! Je bevindt je nu op de SP9 Fiorentina die je terugbrengt naar je beginpunt.

Op volgende link kun je de route downloaden voor je fiets gps > route 95 km met beklimming Passo della Consuma en Vallombrosa