Fietstocht Figline Valdarno – Greve in Chianti – Figline

Deze Fietstocht van ongeveer 50 km laat je kennis maken met de Chianti streek. Het parcours is heuvelachtig maar perfect te doen voor de gemiddelde wielertoerist. Je legt in totaal een hoogteverschil af van 1030 meter. Je kunt de route in detail bekijken en downloaden in gpx formaat voor op je fietsgps op volgende link

Route – info

Hoogteprofiel

Totale afstand: 50 km
Hoogtemeters: 1030 m
Kenmerken: heuvelachtig
Rustmogelijkheden: Greve in Chianti
Download route > download formaat gpx

Route beschrijving

Je vertrekt vanuit het stadje Figline Valdarno en rijdt langs de via Roma naar de SP16 Chianti Valdarno. Je kunt ook gewoon de pijltjes richting camping Norcenni Girasole volgen. Ter hoogte van het kerkhof begint de SP16 te stijgen over een afstand van ongeveer 2km, aan je linker kant merk je ondermeer de camping Norcenni Girasole op, één van de mooiste campings van Toscane.

Je blijft de SP16 volgen tot aan de splitsing tussen de SP16 en de SP68 di Lucolena en houdt rechts aan richting Dudda. Na ongeveer één kilometer kom je op een volgende splitsing waar je opnieuw rechts houdt en zo op de strada Provinciale della Panca terechtkomt. Je bevindt je hier op een hoogte van 486 meter en hebt ongeveer zo’n 12km geklommen alhoewel niet constant. Vanaf nu daalt de straat lichtjes over een afstand van 7km en je passeert ondermeer het kasteel van Cintoia.

Villacintoia-greve

Villa Cintoia

Op het einde van de SP16 kom je op de SR222 waar je links afslaat richting het dorpje met de moeilijk uitspreekbare naam Chiocchio (kiokio), na enkele kilometers krijg je een korte lastige klim met de laatste honderd meter een stijgingspercentage van meer dan 10%. Na deze inspanning word je echter beloond want nu daalt de weg over een afstand van ongeveer 2 km. Let op want de percentages overschrijden hier de 10%.

Ter hoogte van Le Bolle draai je gewoon mee naar links en blijf je op de SR222 richting Greve in Chianti, vanaf hier is de weg vlak. Wil je eventjes pauzeren dan doe je dit best in Greve in Chianti want nu staat je de 6km lange klim te wachten en tot aan Figline Valdarno kom je geen bar, café of supermarktje meer tegen. Greve in Chianti is het belangrijkste stadje van de Chianti streek en wordt ook wel de poort naar de Chianti genoemd (meer info over Greve).

In Greve in Chianti verlaat je de SR222 en neem je de Sp16 Chianti Valdarno richting Figline Valdarno. De straat begint onmiddellijk te stijgen tot aan de Passo del sugame die op een hoogte ligt van 530 meter. Vanuit Greve dat op een hoogte ligt van 236 meter stijg je dus 300 meter wat overeenkomt met een stijginspercentage van 5%. Na de beklimming is het nu bijna constant dalen tot aan Figline Valdarno. Het eerste gedeelte tot aan de splitsing met de SP della Panca is nogal bochtig, je blijft rechts aanhouden en komt zo terecht op de weg van de heenrit.

Je kunt natuurlijk ook de lus in omgekeerde richting fietsen maar dan moet je wel de lastige klim tussen Le Bolle en Chiocchio erbij nemen met stijgingspercentages van rond de 12%.

Onderstaande map geeft een overzicht van de route en de belangrijkste bezienswaardigheden.

Op volgende link kun je de route downloaden voor je fiets gps > route Figline – Greve in Chianti – Figline