Chianti streek - Passo del Sugame

Fietstocht Gaiole in Chianti – Panzano en Greve in Chianti

Deze lusvormige fietstocht met start en aankomst in het Chianti Classico stadje Gaiole in Chianti laat het mooiste zien van de streek rond Gaiole in Chianti, Panzano in Chianti en Greve in Chianti.

Allesbehalve een vlakke rit want er staan je namelijk 2 beklimmingen te wachten: de Passo del Sugame met top op 529 meter en de Valico del Morellino met top op 747 meter.  In totaal leg je 67 km af met een hoogteverschil van 1400 meter, een ritje voor de geoefende fietser.

Route info

• Start en aankomst: Gaiole in Chianti
  • Afstand: 67 km
  • Hoogteverschil: 1400 m
  • Maximum stijgingspercentage: 12%
  • Bezienswaardigheden route: Gaiole in Chianti, Panzano in Chianti, Greve in Chianti, Radda in Chianti
hoogteprofiel rit

1: Panzano in Chianti; 2: Passo del Sugame; 3: Valico del Morellino

Route beschrijving

Startplaats en eindpunt van deze pittige rit is het Chianti Classico stadje Gaiole in Chianti, een ideale uitvalsbasis om de Chianti streek rond Firenze en Siena te verkennen.

Voor de liefhebbers van vintage fietsen klinkt Gaiole in Chianti zeker niet onbekend in de oren want hier wordt de heroïsche wielerwedstrijd Eroica georganiseerd begin oktober.

Vanuit Gaiole in Chianti neem je de SP408 richting Siena, na enkele kilometers draai je scherp af naar rechts richting Radda in Chianti en Firenze en kom je op de SP2 (Strada provinciale di Molinlungo). Het 1ste deel is vlak maar na enkele kilometers begint de weg steiler te worden, het percentage overschrijdt hier echter nooit de 8%.

Het landschap is hier prachtig, let vooral op de prachtige 17de eeuwse villa Vistarenni aan je rechterkant die je in de hoogte kan opmerken. Hier logeerde ooit koningin Margherita van Savoie. In de villa kan je logeren maar ook wijnproeven in de enotheek.

villa Vistarenni Gaiole in Chianti

de prachtige 17de eeuwse villa Vistarenni

Op het hoogste punt van de klim kom je aan een splitsing waar je naar links rijdt op de SR429 richting Radda in Chianti. Na een afdaling kom je aan een rondpunt waar je het linker straatje neemt richting Greve in Chianti en Firenze (SP2 bis).

Wil je even omrijden om het pittoreske Chianti Classico stadje Radda in Chianti te bezoeken dan moet je rechts aanhouden aan het rondpunt.

Radda in Chianti souvenirs

souvenirwinkeltje in Radda in Chianti

Het eerste gedeelte is vooral afdalen maar vanaf Lucarelli begint de weg te stijgen tot aan Panzano in Chianti. Aan de splitsing draai je naar rechts en zet je je klim verder op de SR222 naar Panzano.

Panzano in Chianti is een klein dorpje dat op een heuvel ligt van waaruit je een prachtig zicht krijgt op de wijnvelden en olijfboomgaarden van de Chianti streek.

Het plaatsje is ook bekend voor de excentrieke beenhouwer Dario Cecchini, die zijn beenhouwerij en restaurant in het centrum heeft.

Vanaf Panzano is het nu constant afdalen tot aan het andere Chianti Classico stadje Greve in Chianti.

Aan de verkeerslichten in het centrum van Greve draai je naar rechts op de SP 16 Chianti-Valdarno om de bijna 6km lange klim van de Passo del Sugame aan te vatten. Wil je nog snel iets eten of even uitrusten dan kan dit op het markplein van Greve in Chianti.

Neem van de gelegenheid even gebruik om een andere antieke beenhouwerij te bezoeken, namelijk de Antica macelleria Falorni. Sedert 1806 verkoopt de familie Falorni hier vleeswaren.

antica macelleria Falorni Greve in Chianti

De klim naar Passo del Sugame is niet zo zwaar maar er zitten toch enkele stukken in van 10%, niet meteen al je krachten verspelen dus!

Ook hier is het genieten op de weg die kronkelt tussen wijngaarden en olijfbomen. Van op de top van de Passo del Sugame gaat het bergaf richting Figline Valdarno. Helaas niet zo lang want na enkele kilometers staat je de langste en moeilijkste klim te wachten, namelijk de Valico del Morellino met top op 747 meter.

Chianti streek - Passo del Sugame

genieten van de omgeving tijdens de klim naar de Passo del Sugame

Hiervoor draai je nadat je het gehuchtje Dudda bent gepasseerd af naar rechts op de SP68 richting Lucolena.

Het gaat meteen flink bergop met stijgingspercentages rond de 10% waarna het iets rustiger wordt tot aan Dimezzano waar het terug steiler wordt.

Na 8 km klimmen kom je op de top maar vooraleer het echt afdalen is richting Radda in Chianti moet je eerst nog een muur op van meer dan 10%, gelukkig is deze maar een paar honderd meter lang. Na deze krachtinspanning ben je echt op het hoogste punt en kun je uitrusten tijdens de afdaling.

Valico del Morellino

Aan je linkerkant zie je tussen de bomen de camping Orlando in Chianti, je kan hier eventueel aan de bar iets drinken.

Op de top houdt je rechts aan en neem je de SP72 richting Firenze – Radda in Chianti. Na enkele kilometers door het bos kom je opnieuw terecht in de prachtige typische omgeving van de Chianti streek.

Let vooral op tijdens de afdaling want de weg is hier zeer steil en vol met haardspelbochten. Probeer toch wat te genieten van het prachtige landschap. Net voor de wijk Villa krijg je nog een stuk beklimming met stijgingspercentages die de 10% overschrijden.

In Villa sla je links af aan de splitsing en neem je de SR429 richting Gaiole in Chianti. Na een kort klimmetje houd je rechts aan richting Siena. Je bevindt je nu terug op de heenweg richting vertrekpunt. Na een afdaling en een stuk vlak draai je naar links en kom je na enkele kilometers terug aan in Gaiole in Chianti.

Je hebt er een rit van 67km opzetten en een hoogteverschil van 1400m overwonnen. Meer dan een drankje waard op één van de terrasjes op het plein in Gaiole.

Hieronder kun je de rit in detail bekijken, heb je een Garmin fietscomputer met gps dan kun je deze downloaden