Fietstocht over de hoogste berg van de Chianti

Deze fietstocht van ongeveer 45 km situeert zich op de grens van de Valdarnostreek en de Chianti Classico wijnstreek. De fietsroute is niet zo lang maar toch wel intensief want je klimt namelijk net geen 1000 hoogtemeters. Tijdens de tocht krijg je ondermeer de beklimming van de Monteluco voorgeschoteld, de hoogste berg van de Chianti streek met stijgingspercentages tot 17%. Een goede conditie is toch wel noodzakelijk.

Je kunt de route in detail bekijken en downloaden in gpx formaat voor op je fietsgps op volgende link

Route – info

Hoogteprofiel

Totale afstand: 45 km
Hoogtemeters: 962 m
Kenmerken: heuvelachtig met piek van 17%
Rustmogelijkheden: top Monteluco, Gaiole in Chianti, Cavriglia

Download route > download formaat gpx

Route beschrijving

de hoogste berg van de Chianti

Vertrekpunt van deze tocht is de stad Montevarchi in de Valdarno streek. Wie met de auto is kan die achterlaten in de via della Sugherella, op de parking aan de achterkant van het treinstation. Vanuit de parking vertrekken we naar rechts tot aan de splitsing met de via Po die we rechts inslaan. Aan het rondpunt nemen we de 3de afslag en komen zo terecht in de strada comunale di Moncioni. Na een 600tal meter houden we links aan en steken we een bruggetje over waar we onmiddellijk naar rechts draaien in de SP16 (Strada vicinale Mercatale Valdarno) richting Mercatale.

We blijven de SP16 volgen tot in Mercatale waar we aan een splitsing naar rechts rijden richting Nusenna, hier staat ook reeds een richtingsaanwijzer met opschrift Monteluco TV wat wijst op de 2 grote TV masten die op de top van de berg Monteluco staan. Na iets minder dan 1 km begint de 6 km lange klim en wordt het afzien, sommige stukken pieken tot 17%. Het enige lichtpunt in deze klim is na 3 km wanneer de straat over enkele honderden meters lichtjes daalt en je dus eventjes op adem kunt komen.

Boven op de top merk je meteen de 2 TV masten op waar we het eerder over hadden. Er is tevens een café restaurant aanwezig waar je een hapje kunt eten of iets verfrissends drinken om even op adem te komen. Vanop de top draaien we naar rechts en zetten onze tocht verder richting Gaiole in Chianti via de SP73, nu is het 10 km dalen tot aan de splitsing met de SP408 di Montevarchi. Iets voor Castagnoli verandert het landschap opeens van bos naar wijnvelden en olijfboomgaarden, we bevinden ons hier in de prachtige Chianti Classico streek rond Gaiole in Chianti.

Het wijndomein Castello di Meleto

Aan het einde van de afdaling zien we het kasteel van Meleto, één van de belangrijkste Chianti Classico wijnproducenten. Aan de splitsing met de SP408 draaien we naar rechts, nu is het nog slechts 1 km naar het stadje Gaiole in Chianti dat ondertussen wereldberoemd is voor zijn retro wielerwedstrijd Eroica die plaats heeft begin Oktober en waar duizenden wielerliefhebbers vanuit de hele wereld naar toekomen.

Zicht op de prachtige Chianti streek vanuit de afdaling van de Monteluco

Vanuit Gaiole in Chianti begint de straat praktisch onmiddellijk te stijgen, de klim is zo’n 5 km lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%, dus een makkie ten opzichte van de Monteluco. Op de top blijven we de Sp408 volgen richting Montevarchi, de straat daalt nu tot aan Cavriglia waar we niet door maar langs rijden. Na ongeveer 44 km, aan het einde van de SP408 komen we aan een rondpunt waar we de 1ste afslag nemen en zo terecht komen in de via Cimitero die overgaat in de via delle Sugherella en ons terug aan het vertrekpunt brengt.

Op volgende link kun je de route downloaden voor je fiets gps > fietstocht over de hoogste berg van de Chianti – 45km