fietsroute Gaiole met Mortirolo in Toscane

Fietstocht over de Mortirolo van Toscane

Deze fietstocht van ongeveer 75 km met een hoogteverschil van 1900 meter is niet meteen voor de niet geoefende fietser, een zeer goede conditie is toch wel vereist.

Er zitten namelijk 4 beklimmingen in waarvan de klim vanuit Castelnuovo dei Sabbioni naar de Valico di Morellino de zwaarste is. Deze is namelijk net geen 10 km lang maar er zit een stuk in van 2 km met een gemiddeld stijgingspercentage van meer dan 12%, een mini Mortirolo dus. Meer info over deze klim vind je in het volgende artikel De Mortirolo van Toscane.

Route info

• Start en aankomst: Gaiole in Chianti
  • Afstand: 75 km
  • Hoogteverschil: 1900 m
  • Maximum stijgingspercentage: 15%
  • Bezienswaardigheden route: Gaiole in Chianti, Cavriglia, Castelnuovo dei Sabbioni, Lucolena, Greve in Chianti, Panzano in Chianti, Radda in Chianti
fietsroute Gaiole met Mortirolo in Toscane

hoogteprofiel van de rit

Route beschrijving

Start- en aankomstplaats van deze pittige rit is Gaiole in Chianti (meer info over dit stadje), midden in de Chianti Classico streek en bekend voor de wielerwedstrijd Eroica waar ieder jaar duizenden liefhebbers van oude vintage fietsen naar toe komen om het parcours dat voornamelijk bestaat uit ongeasfalteerde wegen (de strade bianche) te trotseren.

Vanuit Gaiole in Chianti neem je de SP408 richting Montevarchi en begin je onmiddellijk aan de klim naar de abdij Badia di Coltibuono die je pas tijdens de afdaling naar Cavriglia aan je linkerkant te zien krijgt. Wil je deze abdij bezoeken dan moet je op de top naar links rijden en de bordjes volgen.

De klim is 5 km lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%, niet echt moeilijk dus. Vanaf de top die op 600 meter ligt daal je ongeveer 8 km af tot aan de gemeente Cavriglia, de moeite niet waard om te bezoeken.

Aan het rondpunt neem je de 3de afslag richting Cavriglia en na ongeveer 500 meter neem je aan het volgende rondpunt de afslag naar Meleto. Aan het volgende rondpunt neem je de 2de afslag en kom je zo op de Strada Provinciale SP14.

Je blijft deze volgen gedurende een 5tal kilometer en passeert het dorpje Castelnuovo dei Sabbioni dat niet echt een aantrekkelijk aspect heeft. Dit komt doordat het gebouwd is in de jaren 70 in sneltempo toen de bewoners van het oude stadje werden geëvacueerd omdat de heuvel waarop de woningen stonden gebouwd begon te verschuiven met als gevolg dat meer dan de helf van de woningen instortte.

Castelnuovo dei Sabbioni

Het spookdorp Castelnuovo dei Sabbioni

Het kerkje werd recent gerestaureerd en je kan ook het plaatsje met bijhorende museum bezoeken (meer info)

Net na het dorpje Castelnuovo dei Sabbioni kom je aan een splitsing waar een bordje staat richting Massa Sabbioni en camping Orlando in Chianti. Je volgt deze richting en begint meteen aan de 10 km lange klim.

De weg gaat onmiddellijk serieus omhoog en dat blijft het voor een 4tal kilometer op enkele korte vlakke stukken na waar je even op adem kan komen. Spaar je krachten want het zwaarste stuk krijg je na anderhalve kilometer.

Gedurende 2 km klim je dan aan een gemiddeld stijgingspercentage boven de 12%, afzien dus en niet teveel naar je snelheidsmeter kijken om de moed niet te verliezen.

Na 4 km klimmen wordt het terug wat gemakkelijker en kun je even ademhalen. Nog 3 km tot aan de top Valico del Morellino die op 755 meter ligt.

Aan je rechterkant zie je in de diepte het stuwmeer van de electriciteitscentrale van Santa Barbara liggen. Veel tijd daarvoor om deze te bewonderen heb je niet echt gehad tijdens de zware inspanning.

Van op de top krijg je een stuk afdaling en daarna is het nog 3 km op en neer tot aan de splitsing waar zich camping Orlando bevindt.

Valico del Morellino

Op de camping kun je als je zin hebt iets fris drinken en even uit rusten op het terras waar ook niet gasten zijn toegelaten.

Nu heb je 2 mogelijkheden: of je kan naar links afdraaien richting Radda in Chianti of je kan naar rechts en de route die hier staat beschreven, verder volgen.

In het 1ste geval fiets je een veel kortere route en heb je nog zo’n 15 km af te leggen waarvan het overgrote deel dalen is.

Kies je voor de lange route dan begin je direkt aan de afdaling tot aan de SP16 Chianti-Valdarno, de verbindingsweg tussen de Chianti streek en de Valdarno streek. Tijdens de afdaling passeer je ondermeer het dorpje Lucolena.

Op het einde van de afdaling draai je naar links en begint de weg dadelijk terug te stijgen, gelukkig niet zo heel veel en begin je aan de klim naar de Passo del Sugame met top op 559 meter. De klim is 4,4 km lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%.

Piazza Matteotti Greve in Chianti

Het centrale plein Piazza Matteotti in Greve in Chianti

Let vooral op dat je na een kilometer klimmen ongeveer aan de splitsing naar links rijdt richting Greve in Chianti (meer info over dit Chianti Classico stadje). Van op de top is het iets minder dan 6 km afdalen tot aan het Chianti Classico stadje Greve in Chianti, zeker een bezoek waard.

Aan de verkeerslichten rijden we naar links op de SR222, de belangrijkste weg van de Chianti streek en ook wel de via Chiantigiana genoemd, richting Panzano in Chianti. Na enkele kilometers rechte weg begint de straat te stijgen en ben je vertrokken voor een gezellige klim in een prachtig decor, vooral de laatste 2 km zijn heerlijk.

De klim zelf is 6,30 km lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 4% en brengt je op een hoogte van 482 meter. Neem even de tijd om van het prachtige panorama en van de schilderachtige Chianti streek te genieten.

Panzano in Chianti

Panzano in Chianti gelegen op een heuvel

Vanuit Panzano di Chianti is het ongeveer 4 km dalen tot aan de splitsing met de SP2 bis. Hier blijf je links richting Radda in Chianti. Eerst nog even dalen en dan begint de weg te stijgen, eerst lichtjes dan iets meer maar een moeilijke klim is dit niet, meer dan 6% krijg je hier niet.

Na 8,5 km klimmen aan een stijgingspercentage van slechts 3% kom je aan het rondpunt van Radda in Chianti. Wil je nog even dit mooie stadje bezoeken dan rijd je naar links. Wil je zo snel mogelijk naar je startplaats dan neem je de 1ste afslag aan het rondpunt richting Gaiole in Chianti.

Na nog een klein klimmetje kom je aan een splitsing waar je naar rechts rijdt richting Siena, je bevindt je nu op de strada provinciale di Molinlungo. Nu is het nog enkele kilometer dalen langs kronkelende wegen temidden van olijfbomen en wijnvelden.

de prachtige omgeving rondom Radda in Chianti

Tijdens de afdaling kun je aan je linkerkant in de hoogte de prachtige villa Vistarenni bewonderen, hier kun je overnachten maar ook een wijntje proeven in de enotheek.

Na ongeveer 5 km dalen kom je aan de splitsing met de SP408 waar je naar links rijdt terug richting startplaats. Je heb er een rit van ongeveer 75 km opzitten met bijna 1900 hoogtemeters en vooral met de beklimming van de zwaarste col van Toscane, een prachtige inspanning.

Beschik je over een Garmin fietscomputer met Gps dan kun je hieronder de rit bekijken en de route downloaden