Figline – Greve in Chianti met beklimming Poggio alla Croce

Deze Fietstocht van 50 km brengt je van Figline Valdarno naar Greve in Chianti en terug waarbij je maar liefst 2 klimmen van 3de categorie moet overwinnen. Eerst de klim van Poggio alla Croce met een maximum stijgingspercentage van 12% en daarna vanuit Greve in Chianti de beklimming van de Passo del Sugame met de top op 529 meter.

Het parcours is heuvelachtig maar perfect te doen voor de gemiddelde wielertoerist. Je legt in totaal een hoogteverschil af van iets meer dan 900 meter.

Je kunt ook een langere route fietsen waarbij je na terugkomst in Figline Valdarno nog de beklimming naar Regello er bij neemt. Hierbij leg je dan een totale afstand af van 85 km met in totaal 1483 hoogtemeters.

Je kunt de route in detail bekijken en downloaden in gpx formaat voor op je fietsgps op volgende link

Route – info

Hoogteprofiel Figline Greve Figline Reggello

Totale afstand: 50 of 85 km
Hoogtemeters: 903 of 1483 m
Kenmerken: heuvelachtig
Rustmogelijkheden: San Polo in Chianti, Greve in Chianti, Figline Valdarno, Regello, Castelfranco di Sopra

Download route > download formaat gpx

Route beschrijving

Je vertrekt vanuit het stadje Figline Valdarno richting Incisa in Valdarno langs de via Fiorentina SR96 tot aan het 2de rondpunt (ter hoogte van de supermarkt Coop) en neemt de 3de afslag richting San Polo. Je bent nu in de SP del Brollo e Poggio waar de klim naar Poggio alla Croce start. Deze klim bestaat feitelijk uit 2 delen: het eerste is ongeveer 2 km lang met een maximum stijgingspercentage van 10%, daarna volgt een vlak stuk van 1,5 km waarna je het moeilijkste stuk te wachten staat. 3 km aan 7% gemiddeld met een piek op het einde van 12%.

Vanop de top die op 497 meter ligt volgt nu een afdaling tot aan San Polo in Chianti. Net buiten het centrum van San Polo in Chianti kom je aan een splitsing waar je naar links draait in de SP 119 del Palagione richting Strada in Chianti. Eerst rij je nog doorheen bosgebied maar na een tijdje maken de bomen plaats voor wijngaarden en olijfbomen en krijg je de echte Chianti streek te zien. Na ongeveer 6 km kom je opnieuw aan een kruispunt waar je naar links draait richting Greve in Chianti.

Na enkele kilometers op de SR222 rijd je door het dorpje met de moeilijk uitspreekbare naam Chiocchio (kiokio) waarbij je een korte lastige klim te wachten staat met de laatste honderd meter een stijgingspercentage van meer dan 10%. Na deze inspanning word je echter beloond want nu daalt de weg over een afstand van ongeveer 2 km. Let op want de percentages overschrijden hier de 10%.

Ter hoogte van Le Bolle draai je gewoon mee naar links en blijf je op de SR222 richting Greve in Chianti, vanaf hier is de weg vlak. Wil je eventjes pauzeren dan doe je dit best in Greve in Chianti want nu staat je de 6km lange klim van de Passo del sugame te wachten en tot aan Figline Valdarno kom je geen bar, café of supermarktje meer tegen. Greve in Chianti is het belangrijkste stadje van de Chianti streek en wordt ook wel de poort naar de Chianti genoemd (meer info over Greve).

In Greve in Chianti verlaat je de SR222 en neem je de Sp16 Chianti Valdarno richting Figline Valdarno. De straat begint onmiddellijk te stijgen tot aan de Passo del sugame die op een hoogte ligt van 530 meter. Vanuit Greve dat op een hoogte ligt van 236 meter stijg je dus 300 meter wat overeenkomt met een stijginspercentage van 5%. Na de beklimming is het nu bijna constant dalen tot aan Figline Valdarno. Iets voor Figline Valdarno zie je aan de rechterkant de camping Norcenni Girasole, één van de mooiste campings van Toscane.

WP_20140512_002

Aangekomen in Figline Valdarno heb je ongeveer 50 km in de benen. Ben je nog niet moe dan kun je nog de klim vanuit Leccio naar Reggello erbij nemen. Daarvoor rijd je aan het kruispunt met de via Roma naar links richting rond punt waar we reeds gepasseerd zijn. Je blijft de SR69 via Fiorentina volgen tot aan Leccio waar je naar rechts draait in de via SP17 alto valdarno richting Regello. Na enkele kilometers begint een heerlijke klim met de ene bocht na de andere die je naar het centrum van Regello brengt met de top op 400 meter.

Je blijft de SP17 volgen en komt automatisch in de via sette ponti die zich slingert tussen wijngaarden en olijfbomen. Na ongeveer 7 km passeer je Pian di Scò en na nog eens 4 km kom je in het pittoreske dorpje Castelfranco di Sopra dat deel uitmaakt van de mooiste dorpen van Toscane. Vanuit Castelfranco di Sopra blijf je de straat volgen en kom je automatisch terecht in de via SP 124 Fiorentina van waar een korte maar steile afdaling begint. Na anderhalve kilometer kom je aan een splitsing waar je rechts aanhoudt en in een onverlichte tunnel terechtkomt. Let dus goed op! Je bent nu in de SP 9 Fiorentina die je na een tocht van 85 km terug naar Figline Valdarno brengt.

Onderstaande map geeft een overzicht van de route en de belangrijkste bezienswaardigheden.

Figline Poggio alla Croce Regello

Op volgende link kun je de route downloaden voor je fiets gps > route Figline – Poggio alla Croce – Greve – Figline – Regello – Figline